2092 Weergaven
4 Downloads
Yvonne Witter (2018) 100% leven; levenslessen van honderdplussers. Amsterdam: Uitgeverij SWP (72 pagina’s, €15,50, ISBN: 978 90 8850 857 8).

Boekbespreking Witter omslag

Een opvallend boek met een knalgroene kaft, op mooi papier gedrukt met vele, paginagrote portretfoto’s. Een frisse verschijning over het wel en wee van honderdplussers in onze samenleving.

Nog voor de 21 geportretteerde ouderen aan het woord komen staat er een voorwoord in van de Rijksbouwmeester, Floris Alkemade, en een demografische blik in de toekomst van Jan Latten waarbij de vrouwen wederom sterker blijken te zijn dan de mannen.

De 21 narratieven in ongeveer 500 woorden elk zijn heel divers en het is boeiend om te lezen wat mensen van 100 jaar belangrijk vinden om te vertellen over hun leven en identiteit. Zoals in de meeste biografieën krijgt ook in deze portretten de eerste dertig jaar van het leven een belangrijkere plaats dan de volgende 70 jaar. Misschien iets wat de jongeren onder de lezers aan het denken kan zetten. Uiteraard is er veel meer verteld dan wat uiteindelijk is opgenomen maar, zo zegt de auteur, alle mensen moesten zich uiteindelijk wel herkennen in hun portret. De verhalen gaan vooral over betekenisvolle gebeurtenissen en betekenisvolle relaties. In tegenstelling tot wat ik vaak lees in sociale media zijn deze verhalen wel in balans. Het verdriet wordt niet gedemoniseerd en het geluk wordt niet geïdealiseerd. Beiden zijn er, mogen er zijn, en staan hun geluk als honderdplusser niet in de weg, integendeel. Voor mij is dat de belangrijkste en ook wel een troostrijke rode draad die deze narratieven verbindt.

De auteur geeft zelf ook een samenvatting van haar bevindingen in het boek, gevolgd door een aantal tips en adviezen van ouderen zelf. “Eet drie radijsjes per dag”, die ook in de column van Marjan Berk staat, is nog wel de leukste.

In het nawoord staat ook iets belangrijks. De gesprekken zijn niet ontstaan met de intentie om een boek te schrijven maar om gedurende de vastentijd te luisteren naar de verhalen van deze generatie. Verhalen verteld en gehoord in een wederzijdse relatie, zoveel meer dan de 500 woorden maar voelbaar aanwezig, mede door de kundige portretfotografie van Claudia Kamergorodski.